Ethiopië, een wonderlijk, bijzonder land.

Ethiopië kent een wonderlijke en bijzondere geschiedenis, die heel ver teruggaat. Wie kent niet de verhalen van de koningin van Sheba die een nacht zou hebben doorgebracht met de grote Joodse koning Salomon? Waarna Menelik 1 werd geboren, de eerste Joodse keizer en stichter van Ethiopië, zo willen de verhalen.

Of de geschiedenis van de Ark des Verbond? De ark die Mozes en zijn gevolg  tijdens hun exodus uit Egypte uiteindelijk een plaats gaven in de tempel in Jerusalem. De koningin van Sheba en de Ethiopiërs zouden de ark heimelijk hebben gestolen uit de tempel, er een duplicaat hebben neergezet, en de echte ark hebben verborgen in een grot  op een eiland in het Tanameer. Volgens de overleveringen moet de echte ark nog altijd verborgen zijn in een grot in het noorden van Ethiopië.

Landschappelijk gezien is Ethiopië in vier delen in te delen: Het noordelijk centraal massief (Abessinië), de hoogvlakte van Choa, het zuidwesten en de laaglanden in het westen en noordwesten. Er is enorm veel variatie in landschap. Er zijn massieve rotspartijen met enorme tafelbergen (amba), steile massieven, diepe canyons, vulkaankegels, goudkleurige savannen en golvende vlakten. Van de mineraalrijke ‘hel op aarde’, de Danakilwoestijn (120 meter onder de zeespiegel) tot en met de besneeuwde top van de Ras Dashen (4620 meter hoog) vertoont Ethiopië een afwisselend reliëf. In het Ethiopisch Hoogland ontspringt de Blauwe Nijl (in het Tanameer), die samen met de Witte Nijl en de eveneens in Ethiopië ontspringende Tekeze-rivier de Nijl vormt.

Terwijl in het noorden van het land de cultuur in het verleden een rijke ontwikkeling doormaakte, is het zuiden van Ethiopië nog altijd een enorm uitgestrekt gebied waar de vele, kleurrijke stammen tot op de dag van vandaag nog grotendeels in hun authentieke bestaan voortleven.kaart-ethiopie

Ethiopië telde in 2017 ruim 100 miljoen inwoners. Het is het op één na dichtst bevolkte land in Afrika, na Nigeria. Het land heeft een gemiddeld heel jonge bevolking. Dit komt onder andere door de hongersnoden in voorgaande jaren waardoor veel mensen zijn overleden. Bijna 45% is jonger dan 15 jaar. Maar 2.9% van de bevolking is ouder dan 65 jaar. De gemiddelde levensverwachting is door verbeterde levensomstandigheden gestegen naar 65 jaar (cijfers 2017).

ethiopie-3-1281444274